Skip to main content

TÒTEMS ABSTRACTES A L’INSTITUT

Aquest any ha estat el cinquè consecutiu en què he participat en el projecte “B7 Arts!”, vinculat al final de curs de 2n d’ESO de l’Institut Badalona VII. En aquesta ocasió vaig comptar amb l’ajuda d’en Miquel, cap d’estudis, la Carme, tutora de plàstica, i la Lara, docent del centre, per dissenyar i coordinar les activitats del taller d’art urbà que van realitzar prop de 120 alumnes durant una setmana. Aquesta experiència forma part del crèdit de síntesi, que els permet aplicar en una situació pràctica els coneixements adquirits en les diferents àrees treballades al llarg del curs.

Teníem l’oportunitat i el repte d’intervenir en les deu columnes de l’entrada de l’institut. Com que és el primer que rep, vam buscar que transmetessin una benvinguda càlida i transformessin el vestíbul en un espai més viu i acolorit. Vam trobar una connexió amb els tòtems, elements que en la mitologia d’algunes societats s’entenen com a emblemes protectors de la tribu o de l’individu, i vam proposar que cada grup d’alumnes generés els seus propis.

Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 01
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 02
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 03
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 04
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 05
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 06
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 07
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 08
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 14
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 13
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 09
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 10

Explorant cultures i símbols per inspirar-nos

La primera sessió introductòria va servir per reforçar els continguts que la Carme ja havia treballat a plàstica durant el curs, centrats en les composicions, la combinació de formes i l’equilibri visual mitjançant la geometria. Vaig presentar alguns dels meus murals abstractes juntament amb exemples de tòtems de diverses cultures del món, explicant-ne els significats i estils. Amb aquesta informació vam realitzar quatre sessions creatives en què els alumnes van improvisar seqüències amb figures geomètriques retallades en cartolines de colors. Aquestes formes es van traslladar a l’entorn digital per generar dibuixos vectorials que després es van convertir en vinils retallats.

Mentre alguns grups feien quatre rutes d’observació d’art urbà pel barri, la resta d’alumnes va començar a pintar, sota la supervisió de la Lara, els fons de color a les columnes. Prèviament havíem marcat la superfície i l’havíem dividit en rectangles de la mateixa mida, de manera que a cada columna s’hi poguessin desenvolupar tres tòtems verticals.

Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 15
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 16
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 17
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 18
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 19
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 20
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 21
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 22
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 23
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 24
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 25
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 26
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 27
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 28

Formes, colors i textures en equilibri

Posteriorment, vam dur a terme vuit sessions de pintura abstracta sobre els fons ja preparats. Els alumnes van treballar en grups de quatre, utilitzant diferents eines per experimentar amb taques, línies, textures i símbols, a partir dels sis colors de base. La proposta consistia a expressar idees i sensacions de manera abstracta, sense recórrer a la figuració en cada espai a intervenir.

Després del cap de setmana de descans, vam continuar amb la darrera fase de creació dels tòtems. Els grups van enganxar sobre les columnes les figures geomètriques retallades en vinil, composant verticalment de baix cap amunt, combinant diferents mides i omplint buits amb peces més petites. En acabar, es pintaven de negre els espais buits i, en retirar els plàstics un cop sec, apareixien els tòtems, plens de força i color que els mateixos alumnes havien creat.

Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 29
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 30
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 31
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 32
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 33
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 34
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 35
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 36
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 37
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 38
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 39
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 40
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 41
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 42
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 43
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 44
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 45
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 46

La força de la col·laboració i l’energia col·lectiva

El resultat final és una obra col·lectiva que ara forma part de l’Institut, reflectint la creativitat, l’esforç i la col·laboració dels alumnes. Durant tot el procés van treballar colze a colze, compartint idees, resolent reptes junts i donant-se suport mútuament, construint no només els seus tòtems, sinó també un fort sentiment de cooperació i pertinença.

La implicació del professorat va ser clau per a l’èxit del projecte: la Carme i la Lara, juntament amb la resta de docents, van ser presents a cada sessió, acompanyant els grups, orientant i motivant els alumnes i assegurant-se que el procés fos fluid i enriquidor.

A més, les fotografies realitzades per en Fer Alcalá capten la intensitat, l’alegria i la concentració dels estudiants durant tot el procés, convertint-se en un valuós testimoni visual d’aquesta experiència i celebrant la gran tasca col·lectiva realitzada.

Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 47
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 48
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 49
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 50
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 51
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 52
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 53
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 54
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 55
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 56
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 57
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 58
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 59
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 60
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 61
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 62
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 63
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 64
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 65
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 66
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 67
Pintamos Mucho Instituto Badalona B7 Mural Totems 68

Sobre aquest projecte

Data: juny, 2025
Ubicació: Badalona
Entitats Col·laboradores

Institut Badalona VII

Crèdits

Fotografies: Fer Alcalá

Etiquetes