TÒTEMS ABSTRACTES A L’INSTITUT
Aquest any ha estat el cinquè consecutiu en què he participat en el projecte “B7 Arts!”, vinculat al final de curs de 2n d’ESO de l’Institut Badalona VII. En aquesta ocasió vaig comptar amb l’ajuda d’en Miquel, cap d’estudis, la Carme, tutora de plàstica, i la Lara, docent del centre, per dissenyar i coordinar les activitats del taller d’art urbà que van realitzar prop de 120 alumnes durant una setmana. Aquesta experiència forma part del crèdit de síntesi, que els permet aplicar en una situació pràctica els coneixements adquirits en les diferents àrees treballades al llarg del curs.
Teníem l’oportunitat i el repte d’intervenir en les deu columnes de l’entrada de l’institut. Com que és el primer que rep, vam buscar que transmetessin una benvinguda càlida i transformessin el vestíbul en un espai més viu i acolorit. Vam trobar una connexió amb els tòtems, elements que en la mitologia d’algunes societats s’entenen com a emblemes protectors de la tribu o de l’individu, i vam proposar que cada grup d’alumnes generés els seus propis.
Explorant cultures i símbols per inspirar-nos
La primera sessió introductòria va servir per reforçar els continguts que la Carme ja havia treballat a plàstica durant el curs, centrats en les composicions, la combinació de formes i l’equilibri visual mitjançant la geometria. Vaig presentar alguns dels meus murals abstractes juntament amb exemples de tòtems de diverses cultures del món, explicant-ne els significats i estils. Amb aquesta informació vam realitzar quatre sessions creatives en què els alumnes van improvisar seqüències amb figures geomètriques retallades en cartolines de colors. Aquestes formes es van traslladar a l’entorn digital per generar dibuixos vectorials que després es van convertir en vinils retallats.
Mentre alguns grups feien quatre rutes d’observació d’art urbà pel barri, la resta d’alumnes va començar a pintar, sota la supervisió de la Lara, els fons de color a les columnes. Prèviament havíem marcat la superfície i l’havíem dividit en rectangles de la mateixa mida, de manera que a cada columna s’hi poguessin desenvolupar tres tòtems verticals.
Formes, colors i textures en equilibri
Posteriorment, vam dur a terme vuit sessions de pintura abstracta sobre els fons ja preparats. Els alumnes van treballar en grups de quatre, utilitzant diferents eines per experimentar amb taques, línies, textures i símbols, a partir dels sis colors de base. La proposta consistia a expressar idees i sensacions de manera abstracta, sense recórrer a la figuració en cada espai a intervenir.
Després del cap de setmana de descans, vam continuar amb la darrera fase de creació dels tòtems. Els grups van enganxar sobre les columnes les figures geomètriques retallades en vinil, composant verticalment de baix cap amunt, combinant diferents mides i omplint buits amb peces més petites. En acabar, es pintaven de negre els espais buits i, en retirar els plàstics un cop sec, apareixien els tòtems, plens de força i color que els mateixos alumnes havien creat.
La força de la col·laboració i l’energia col·lectiva
El resultat final és una obra col·lectiva que ara forma part de l’Institut, reflectint la creativitat, l’esforç i la col·laboració dels alumnes. Durant tot el procés van treballar colze a colze, compartint idees, resolent reptes junts i donant-se suport mútuament, construint no només els seus tòtems, sinó també un fort sentiment de cooperació i pertinença.
La implicació del professorat va ser clau per a l’èxit del projecte: la Carme i la Lara, juntament amb la resta de docents, van ser presents a cada sessió, acompanyant els grups, orientant i motivant els alumnes i assegurant-se que el procés fos fluid i enriquidor.
A més, les fotografies realitzades per en Fer Alcalá capten la intensitat, l’alegria i la concentració dels estudiants durant tot el procés, convertint-se en un valuós testimoni visual d’aquesta experiència i celebrant la gran tasca col·lectiva realitzada.
Sobre aquest projecte
Entitats Col·laboradores
Institut Badalona VII
Crèdits
Fotografies: Fer Alcalá