Skip to main content

UN MURAL QUE ENS DONA LA BENVINGUDA

En Ricard, un dels educadors del centre públic d’educació especial Josep Pla, específic per a l’alumnat sord, es va posar en contacte amb mi per explicar-me que volien fer un mural participatiu. Des del primer moment vam conectar molt bé i em va convidar a visitar l’escola. Allà vaig poder conèixer-lo en persona, també l’Olga i la resta de treballadores del petit centre, situat a l’entrada del Turó de la Peira.

A continuació, em van ensenyar les aules on imparteixen classe i diversos espais singulars, com el “Noti-Pla”: un taulell d’anuncis situat a les escales on publiquen cada mes les notícies més rellevants, els aniversaris i les porres dels partits de futbol. El recorregut va continuar pel menjador i la cuina, on cada dijous els alumnes preparen l’esmorzar per al professorat, i va finalitzar a l’acollidor hort, on creixen unes boniques maduixes.

La Menchu, la directora, em va mostrar el porxo on volen fer la intervenció. Com a persona sorda, entenia molt bé la importància de transformar aquell espai de benvinguda. Les parets de maó projecten una imatge apagada a l’entrada, generant un racó fosc. Volen canviar-ne l’aspecte mitjançant un mural abstracte que oferís una benvinguda més agradable.

Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 09
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 10
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 11
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 12
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 13
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 14

SORTIR PER MIRAR DIFERENT

En aquest taller van participar nou alumnes dels grups de 4t i 6è, acompanyats pels tutors del centre, que també feien de intèrprets. Ens vam reunir al pati per conèixer-nos i presentar-los el projecte mitjançant fotografies de diversos dels meus murals i d’altres artistes que utilitzen el llenguatge abstracte com a mitjà d’expressió. Vam parlar sobre les característiques dels diferents estils i vam intercanviar opinions sobre quins colors podrien funcionar millor per a la nostra obra. En aquesta primera trobada també em van “baptitzar” amb un signe que representa una característica particular de la meva cara.

A la següent jornada vam sortir de l’escola per recórrer els voltants. Van ser els propis alumnes els qui van guiar el grup per diferents llocs significatius: el parc del Turó de la Peira, les cases baixes i la plaça de l’església. Durant la passejada vam realitzar diversos exercicis per capturar textures d’elements que ens semblaven representatius o curiosos de cada lloc. Les vam registrar mitjançant estampacions amb tinta de tampó, paper carbó i transparències, i cada una quedava identificada amb el seu nom a les carpetes que portava cada alumne.

També vam replicar aquesta activitat al pati, a l’hort i en diferents espais de l’interior de l’escola. Tot el procés va ser documentat a través de fotografies realitzades pels propis estudiants.

Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 01
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 02
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 03
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 04
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 05
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 06
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 07
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 08

EXPRESSAR MITJANÇANT L’ABSTRACCIÓ

Vam continuar el taller amb diverses propostes a l’aula de plàstica: composicions amb formes geomètriques, un divertit exercici grupal creant collages de colors, pintura amb aquarel·les i el trasllat de les textures recollides durant el recorregut per l’exterior i interior de l’escola, utilitzant paper carbó sobre cartolina de colors. Aquests exercicis ens van servir per expressar-nos mitjançant el llenguatge abstracte i traslladar tota aquella informació a través de formes, taques i colors.

Per generar l’esbós final, vaig seleccionar alguns d’aquests treballs com a referents visuals, especialment per a les zones on necessitava crear més ritme visual o seqüències geomètriques. Vaig anar organitzant els elements de manera seqüencial sobre les diferents parets, establint relacions amb els elements arquitectònics de l’entorn: les portes d’entrada, un gravat sobre ciment i el rètol de l’escola.

A la paret principal vaig dibuixar una gran mà amb els dits estesos, de color blau (també present a la bandera de la comunitat sorda), i hi vaig afegir dos cercles concèntrics blancs que formen un gran ull, símbol de l’observació visual.

Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 15
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 16
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 17
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 18
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 19
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 20
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 21
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 22
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 23
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 24
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 25
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 26
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 27
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 28

TRANSFORMAR PINTANT JUNTS

Els alumnes van pintar de blanc les parets i m’han ajudat a marcar amb retolador les línies de l’esbós sobre els murs. Durant quatre jornades de la segona setmana d’activitats, van aplicar els colors del mural amb pinzells, rodets, esponges i draps.

El resultat va ser espectacular. El mural va transformar completament l’entrada del centre i va generar un fort sentiment de pertinença. Els alumnes i el personal van quedar encantats, no només amb el resultat final, sinó també amb el procés compartit. Pintar junts va ser una manera de crear vincles, expressar-se i deixar una empremta a la seva escola.

Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 29
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 30
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 31
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 32
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 33
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 34
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 35
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 36
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 37
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 38
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 39
Pintamos Mucho Escola Josep Pla Mural 40

Sobre aquest projecte

Data: maig, 2025
Ubicació: Barcelona
Entitats Col·laboradores

CEE Josep Pla

Crèdits

Fotografies: Alumnes del centre i Carlos Spogo

Etiquetes