Aquest any ha estat el cinquè consecutiu en què he participat en el projecte “B7 Arts!”, vinculat al final de curs de 2n d’ESO de l’Institut Badalona VII. En aquesta ocasió vaig comptar amb l’ajuda d’en Miquel, cap d’estudis, la Carme, tutora de plàstica, i la Lara, docent del centre, per dissenyar i coordinar les activitats del taller d’art urbà que van realitzar prop de 120 alumnes durant una setmana. Aquesta experiència forma part del crèdit de síntesi, que els permet aplicar en una situació pràctica els coneixements adquirits en les diferents àrees treballades al llarg del curs.
Teníem l’oportunitat i el repte d’intervenir en les deu columnes de l’entrada de l’institut. Com que és el primer que rep, vam buscar que transmetessin una benvinguda càlida i transformessin el vestíbul en un espai més viu i acolorit. Vam trobar una connexió amb els tòtems, elements que en la mitologia d’algunes societats s’entenen com a emblemes protectors de la tribu o de l’individu, i vam proposar que cada grup d’alumnes generés els seus propis.
Explorant cultures i símbols per inspirar-nos
La primera sessió introductòria va servir per reforçar els continguts que la Carme ja havia treballat a plàstica durant el curs, centrats en les composicions, la combinació de formes i l’equilibri visual mitjançant la geometria. Vaig presentar alguns dels meus murals abstractes juntament amb exemples de tòtems de diverses cultures del món, explicant-ne els significats i estils. Amb aquesta informació vam realitzar quatre sessions creatives en què els alumnes van improvisar seqüències amb figures geomètriques retallades en cartolines de colors. Aquestes formes es van traslladar a l’entorn digital per generar dibuixos vectorials que després es van convertir en vinils retallats.
Mentre alguns grups feien quatre rutes d’observació d’art urbà pel barri, la resta d’alumnes va començar a pintar, sota la supervisió de la Lara, els fons de color a les columnes. Prèviament havíem marcat la superfície i l’havíem dividit en rectangles de la mateixa mida, de manera que a cada columna s’hi poguessin desenvolupar tres tòtems verticals.
Formes, colors i textures en equilibri
Posteriorment, vam dur a terme vuit sessions de pintura abstracta sobre els fons ja preparats. Els alumnes van treballar en grups de quatre, utilitzant diferents eines per experimentar amb taques, línies, textures i símbols, a partir dels sis colors de base. La proposta consistia a expressar idees i sensacions de manera abstracta, sense recórrer a la figuració en cada espai a intervenir.
Després del cap de setmana de descans, vam continuar amb la darrera fase de creació dels tòtems. Els grups van enganxar sobre les columnes les figures geomètriques retallades en vinil, composant verticalment de baix cap amunt, combinant diferents mides i omplint buits amb peces més petites. En acabar, es pintaven de negre els espais buits i, en retirar els plàstics un cop sec, apareixien els tòtems, plens de força i color que els mateixos alumnes havien creat.
La força de la col·laboració i l’energia col·lectiva
El resultat final és una obra col·lectiva que ara forma part de l’Institut, reflectint la creativitat, l’esforç i la col·laboració dels alumnes. Durant tot el procés van treballar colze a colze, compartint idees, resolent reptes junts i donant-se suport mútuament, construint no només els seus tòtems, sinó també un fort sentiment de cooperació i pertinença.
La implicació del professorat va ser clau per a l’èxit del projecte: la Carme i la Lara, juntament amb la resta de docents, van ser presents a cada sessió, acompanyant els grups, orientant i motivant els alumnes i assegurant-se que el procés fos fluid i enriquidor.
A més, les fotografies realitzades per en Fer Alcalá capten la intensitat, l’alegria i la concentració dels estudiants durant tot el procés, convertint-se en un valuós testimoni visual d’aquesta experiència i celebrant la gran tasca col·lectiva realitzada.
LA MEMÒRIA COL·LECTIVA DEL BARRI I DE LA VIDA DELS SEUS VEÏNS
Aquest projecte dona continuïtat al documental audiovisual d’històries de vida dins del programa “Posem colors al barri de La Salut” en el marc de “Barris i comunitats” de la Diputació de Barcelona i del departament de mediació de l’Ajuntament de Badalona. Té com a propòsit recuperar la memòria col·lectiva del barri de la Salut i promoure el sentit de comunitat i de veïnatge mitjançant la revaloració de la història, a través d’una obra artística que recull les històries del lloc i de la vida dels seus habitants.
La proposta es construeix a partir de la recopilació de 200 fotografies antigues que abasten una línia temporal que va des de principis del segle XX fins a la dècada dels noranta. Aquestes imatges s’han recopilat a partir del fons documental del Museu de Badalona, de la base de dades de Badalona Records i de les aportacions personals de la Federació de Dones. Al mateix temps, vaig realitzar una cerca d’informació i dades de cada imatge perquè em servissin de presentació per als centres educatius i les entitats que van participar en el projecte.
SOM PART DE LA HISTÒRIA DEL TÚNEL DEL PASSEIG DE LA SALUT
El lloc triat per a fer l’obra d’art participativa és el túnel del Passeig de la Salut, ja que constitueix l’actual accés i sortida per als vianants de l’epicentre del barri i del seu passeig principal, on històricament es situen els petits comerços locals. El lloc té una història peculiar: quan van construir l’actual C31 a la fi dels anys seixanta els veïns no podien anar caminant als barris confrontants del sud de la ciutat sense donar una bona volta ja que l’accés al llavors anomenat Paseo Cristo Rey quedava tallat pel gran mur de l’autopista.
Els propietaris dels comerços i els veïns van fer manifestacions per a reclamar un accés per als vianants que, finalment, es va construir anys després perforant un forat d’una grandària pel qual poguessin passar les persones i revestint les seves parets de uralita. El problema en aquest túnel eren els dies de pluja, l’aigua baixava com un riu i no es podia creuar sense agarrar-se a les parets. A més, la poca llum i la inseguretat que oferia creuar-ho de nit, van motivar que el lloc fos conegut popularment com el “túnel del temps” o el “túnel de la vergonya”.
En 1992 es van realitzar les obres de remodelació del túnel tal com el coneixem ara. En l’actualitat, continua sent un lloc per on passen cada dia centenars de persones, cobrant especial importància per a aquest projecte la transformació i dignificació del mateix mitjançant una obra d’art participativa, començant per la seva neteja i continuant amb l’emblanquiment de les seves parets i sostre.
TALLERS PREVIS EN TRES INSTITUTS, UNA ESCOLA, UNA ASSOCIACIÓ I UNA FUNDACIÓ
Des del departament de mediació ens van proposar diversos centres educatius i entitats del barri per a col·laborar en aquest projecte. Vam triar a tres instituts: Enric Borràs, Escombres i Ones i Rafael Albéniz; una escola: Turó d’en Caritg; una associació del barri: Federació de Dons i una fundació: Badalona Capaç.
Els deu tallers previs es van realitzar en els centres de cadascuna de les entitats. Van participar 25 alumnes de 3o de primària, 14 alumnes de 3o d’ESO, 54 alumnes de 4o d’ESO, 12 persones adultes de la Fundació Badalona Capaç i 10 dones de l’associació Federació de Dones. En total sumen 115 persones amb edats compreses entre els 8 i els 70 anys.
En les primeres sessions vaig presentar cronològicament una selecció de les fotografies, explicant el seu context històric i obrint un espai de conversa amb els alumnes i les persones participants sobre les situacions que es mostraven en les imatges i la seva relació amb el que vivim en el nostre present. Després, passem a la interpretació plàstica de les fotografies mitjançant diferents tècniques artístiques com són el dibuix amb llapis, retoladors, barres de pastís, pintura acrílica i collages.
JORNADES D’ACTIVITATS ARTÍSTIQUES EN EL CENTRE CULTURAL L’ESCORXADOR
En la tercera setmana del projecte participatiu es van realitzar quatre jornades d’activitats artístiques en el centre cultural L’Escorxador de Badalona, en les quals van formar part els quatre centres educatius i les dues entitats, reunint participants de diverses edats que van crear noves propostes basades en els dibuixos i els collages que es van realitzar en els tallers previs.
Les fotografies impreses en diverses grandàries i en escala de grises es van intervenir utilitzant diverses tècniques mixtes: llapis i retoladors de colors, ceres grasses i pintura acrílica. També vam fer composicions amb lletres retallades sobre papers de colors.
Durant aquestes col·laboracions entre nens, adolescents, dones majors i persones amb discapacitat, van sorgir vincles afectius que ens van ajudar a empatitzar i comprendre diferents realitats socials, enfortint la integració, el treball en equip i els rols individuals dins de cada grup.
FEM UN PASTE UP AMB FOTOGRAFIES ANTIGUES INTERVINGUDES PER PARTICIPANTS EN LES ACTIVITATS
Per al mural situat en el mur exterior de l’entrada del túnel del Passeig de la Salut vaig fer un disseny compost per una selecció de fotografies antigues del barri. La intervenció es va realitzar amb la tècnica del Paste Up, pegant sobre la paret les imatges impreses en paper, intercalades amb fotografies pintades pels participants en les activitats artístiques.
També generem una activitat dins de la programació de la “Festa dels colors” on va participar un grup de nou joves de l’Institut-Escola Rafael Alberti, practicant amb la tècnica i pegant les últimes fotografies en les parets.
UN MURAL SOBRE LA HISTÒRIA I LA MEMÒRIA DEL BARRI DE LA SALUT
A l’interior del túnel del passeig de la Salut s’han representat les interpretacions plàstiques de les fotografies històriques del barri que es van realitzar en els tallers previs del projecte participatiu. Per a fer l’esbós vaig utilitzar els dibuixos esquematitzats i els collages retallats en papers pintats amb pastissos. Vaig triar una paleta de colors primaris saturats, combinada amb tons pastels i amb el color blanc amb el qual blanquegem la paret i que tant va agradar als veïns.
En la intervenció mural van participar sis joves de l’Institut Enric Borràs, nou joves de l’Institut Barres i Ones i deu dones de l’associació Federació de Dones. Ens van ajudar a pintar les parets durant cinc jornades en les quals van aprendre a utilitzar diferents eines, demostrant molta voluntat, paciència i destresa, ja que la textura de la superfície de la paret complicava molt realitzar detalls.
FER SALUT
El nom del barri de la Salut prové de principis del segle XX, quan les persones que vivien en el nucli urbà de Badalona anaven a caminar per aquesta zona, en aquells dies de camps i hortes, dient-se aquesta activitat: “anar a fer salut”.
En la pintura també apareix representada la naturalesa vinculada amb la ciutat i la seva història: el roure i el llorer del seu escut, la nespra (aquí anomenat “micaco”), un ram de raïm recordant el passat vitivinícola de la zona i el sauzgatillo present en la Serralada de la Marina.
ACABEM EL PROJECTE AMB UNA INSTAL·LACIÓ I UNA BONICA ACTIVITAT
Per a finalitzar el projecte participatiu vam fer una instal·lació en les dues parets del túnel de les lletres que componen el nom del barri retallades sobre fusta, fixant la seva estructura en la paret amb una petita separació per sobre del mural.
En l’última activitat, on van participar nou nens de l’Institut-Escola Turó d’en Caritg i cinc adults de la Fundació Badalona Capaç, es van pegar sobre les lletres de fusta pintades de colors fotografies i dibuixos retallats en paper.
EL TÚNEL S’OMPLE DE LLUM I DE COLOR
L’acolliment d’aquest projecte artístic participatiu ha estat un èxit. Les entitats participants van poder col·laborar i gaudir del procés de creació d’una obra d’art. Els veïns i veïnes ens han expressat cada dia el seu agraïment pel gran canvi que ha sofert l’espai. El túnel s’ha dignificat i il·luminat, representant l’entrada a un barri que ha d’estar orgullós de la seva història passada i del seu present futur.
La meva àvia Encarna té 99 anys i viu en la Residència per a gent gran Ramón Berenguer de Santa Coloma de Gramanet. Fa uns anys que va deixar de dibuixar i em feia il·lusió que tornés a recuperar el seu hàbit creatiu.
En total van participar 23 residents, juntament amb 10 joves alumnes de l’IES Ramon Berenguer i 2 persones de la Fundació Tallers. Un fantàstic exemple de projecte intergeneracional i col·laboració entre diverses entitats de la ciutat.
PLANTES I FLORS EN PERILL D’EXTINCIÓ DE LA SERRALADA DE MARINA
El taller està inspirat en els dibuixos de la meva àvia i en les plantes i flors en perill d’extinció de la Serralada de Marina, una muntanya pròxima a la residència. Les participants van utilitzar tres tècniques diferents per a representar la flora: el dibuix al llapis, el collage i l’aquarel·la.
A partir del material artístic creat en les activitats, vaig elaborar un disseny que es va plasmar en una de les parets exteriors del pati de la residència.
UN MUR QUE NO SEPARA
El mural “Un mur que no separa” és el resultat del taller que realitzem en la residència de gent gran Ramón Berenguer de Santa Coloma de Gramanet durant els mesos d’abril i maig de 2022.
Residents, alumnat i voluntariat van intervenir la paret del pati, utilitzant tècniques de muralisme com la pintura plàstica i l’esprai, sota l’acompanyament didàctic de l’artista Carlos *Spogo.
TALLER ARTÍSTIC PER AL TREBALL DE SÍNTESI DE 2n D’ESO
L’Institut Badalona VII em va encarregar dissenyar i impartir un taller artístic que formava part del treball de síntesi del 2n curs de l’ESO. L’activitat la van realitzar 120 alumnes i alumnes durant quatre jornades i es van pintar quinze pilars i dues columnes del passadís de la tercera planta de l’institut.
Per a organitzar les sessions de pintura vaig dividir les columnes en espais iguals i realitzem un joc mitjançant la improvisació i l’ús del color. Els dissenys dels alumnes es creaven en seqüència ja que l’activitat estava inspirada en el joc del “cadàver exquisit” una tècnica emprada pel surrealisme allà per 1925.
ITINERARI IMPROVISAT DE PINTURES I COLORS
Cada dia de les quatre jornades que va durar el workshop creatiu va participar un grup reduït d’estudiants. Primer es va intervenir una petita part dels pilars o columnes que servien de llenç. Es podia utilitzar pintura acrílica o esprai, així com corrons, pinzells, esponges, etc. i la temàtica era totalment lliure i improvisada.
Els dissenys que pintaven, es cobrien amb paper i només deixaven una petita part al descobert. Així el següent grup tenia com a punt de partida la gamma cromàtica i els dibuixos del grup anterior, generant composicions aleatòries.
UNA ACTIVITAT QUE MILLORA LA COOPERACIÓ I LA CREATIVITAT
En finalitzar l’activitat es van retirar els papers que cobrien les columnes, donant lloc a un passadís més acolorit, pel qual es pot passejar seguint un itinerari d’obres artístiques improvisades i composicions sorprenents.
En aquesta activitat es va treballar la cooperació, el joc, la creativitat, la gestió de les emocions, perdre la por de pintar i, sobretot, deixar-se anar i improvisar!
TALLER ARTÍSTIC SOBRE LA TEORIA I PSICOLOGIA DEL COLOR
Taller realitzat en l’Institut Joaquim Rubió i Ors de l’Hospitalet de Llobregat per als alumnes de 1r de l’ESO, coordinat per la Fundació Contorno Urbano.
Es va treballar la teoria i psicologia del color que va servir per a elaborar diferents imatges mitjançant la tècnica del collage. Cada grup d’alumnes va treballar les seves composicions geomètriques reflexionant sobre el seu significat i trobant l’equilibri de les formes i els colors.
TREBALLAR DE MANERA COOPERATIVA I GESTIONAR LES EMOCIONS A TRAVÉS DE L’ART
Amb els collages resultants vaig fer una composició de les figures que millor encaixaven per a després pintar-les en la paret amb pintura acrílica i esprais. Per a finalitzar es va netejar el fons i es van retallar les figures geomètriques amb pintura blanca.
En els tallers de Pintamos Mucho fomentem el treball en equip, la integració i la gestió de les emocions a través de l’art. I és que quan una classe de 1r d’ESO es “enfronta” a un mur és de summa importància treballar de manera cooperativa.